Úřad sestavil čtyři pracovní skupiny. První se zaměřuje na vyhledávání trosek v oceánu. Podle zástupců úřadu je to hlavní cíl. Tým má především vyzvednout černé skříňky. Podle Paula-Louise Arslaniana je ale možné, že se je nikdy nepodaří nalézt.

Druhý tým se soustředí na historii údržby, třetí na provoz letounu a zjistí i meteorologické podmínky, čtvrtý tým je pověřen studiem systémů a vybavení tohoto typu letadla. 

 

"Na počátku vyšetřování je nemožné říci, co nalezneme a kdy to nalezneme a v jakém rozsahu vyšetřování proběhne," uvedl Arslanian, který ale slíbil, že se pokusí jednat co nejrychleji.

Pátrání však bude dlouhé, protože trosky stroje jsou od sebe vzdálené až padesát kilometrů. Nacházejí se v pásu pěti kilometrů. 

Zástupci úřadu se odmítli vyjádřit ke spekulacím, že pád stroje mohla způsobit závada na počítačovém systému nebo úder blesku. Opakovaně řekli, že budou uvádět jen ověřená fakta. Objasnění nejtragičtější nehody v dějinách Air France má zabránit i jejímu opakování.

Závadu na počítačovém systému měl už airbus Qantasu

Airbus A330 je sice jedním z nejbezpečnějších strojů, ovšem loni v říjnu se stroj stejného typu australské společnosti Qantas dostal do vážných problémů, které mohly skončit fatálně. Jeho potíže by mohly vést k odhalení příčiny nehody stroje Air France, píše List The Times.

Stroj Qantasu se za letu ve výši přes deset kilometrů nad západní Austrálií nečekaně propadl o dvě stě metrů, přičemž bylo padesát lidí zraněno. Na vině byla závada počítače, kterou zřejmě způsobily problémy s interferencí vodičů. Počítač, který má korigovat let, reagoval na nesprávná data, snažil se vyrovnat chyby, které podle jeho údajů způsobil pilot. Jednal, jako by pilot stoupal se strojem příliš rychle, byť letěl normálně, a poslal Airbus do strmého klesání. Pilotovi se tehdy podařilo zareagovat a vyrovnat střemhlavý let, ale ne dříve, než se vše, co nebylo připoutáno, rozletělo po palubě letadla.

Specialista z australské právní firmy Jim Morris, který případ řešil, uvedl: "Elektrické systémy stroje v letadle jsou zkonstruovány tak, aby vydržely úder blesku. Zdá se však, že data z jednotky inerciálního řízení na palubě Airbusu A330 jsou mnohem náchylnější k ovlivnění elektromagnetickou interferencí, než by měly být.“

Airbus A330 podobně jako mnohé další moderní stroje používá systém "fly by wire“, kdy ovládací plochy dostávají kabelem povely pro nastavení, která provedou servomotory. První letadla používala táhla, novější pak hydraulické systémy.

Hypotézu podporuje i skutečnost, že posádka stroje nevyslala žádný nouzový signál, zachycen byl jen signál vyslaný automaticky letadlem, který "hlásil po tři minuty selhání všech systémů", řekl francouzský premiér Francois Fillon.

Experti ale nevylučují ani možnost, že stroj vletěl do bouře, kde jím mohly zmítat prudké vichry o rychlosti 160 kilometrů za hodinu a taky do něj mohl udeřit blesk. Rodící se bouři mohl dokonce zesílit samotný stroj tím, že do ní vletěl.

Trosky stroje jsou rozptýlené

Brazilský ministr obrany Nelson Jobim řekl už v úterý večer, že není pochyb, že trosky jsou z havarovaného airbusu. Podle něj bude velmi obtížné je vyzvednout. "Mohou ležet v hloubce 2000 až 3000 metrů pod hladinou oceánu,“ sdělil.

 

Současně Jobim uvedl, že příbuzní cestujících a posádky nemají žádnou naději, že by se mohli se svými blízkými ještě někdy setkat. Také francouzský ministr dopravy Jean Louis Borloo řekl, že šance, že bude nalezen kdokoli živý, je "velmi, velmi malá, vlastně neexistuje“.

Rodinné tragédie

"Poslední kousek naděje, kterou jsme měli, už dál neexistuje,“ řekl BBC Aldair Gomez, jehož syn letěl na palubě stroje. "Předtím hodně z nás doufalo, že letadlo by mohlo přistát na ostrově, nebo něco takového, ale to už dál neplatí,“ dodal.